Czy można przedawkować witaminę D?

Do właściwego funkcjonowania naszego organizmu niezbędna jest równowaga wszystkich dostarczanych mu składników, substancji i witamin. Jedną z nich jest witamina D. Jej naturalnym źródłem jest słońce. Dlatego też nie dziwi fakt, że to właśnie latem mamy więcej energii i zapału do działania. Natomiast w okresach, w których mamy mniejszy dostęp do promieni słonecznych warto zadbać o odpowiednią suplementację. Jednak trzeba w tej kwestii zachować rozwagę, aby nie doprowadzić do nadmiaru tej witaminy. Bowiem jest on równie niebezpieczny dla organizmu jak jej niedobór.

Kiedy występuje przedawkowanie witaminy D?

Jeśli nasz organizm będzie przyjmował witaminę D jedynie poprzez spożywanie odpowiednich produktów oraz przebywanie na słońcu nie musimy martwić się o to, że będzie jej w naszym organizmie zbyt dużo. Poprzez takie działania nie można jej przedawkować. Całkowicie inaczej kwestia ta wygląda w razie suplementacji witaminy D w postaci tabletek i kapsułek, które zakupić można w aptece. Takie preparaty, przyjęte w zbyt dużej ilości (zwykle za przedawkowanie uważa się zażycie dawki cztery razy większej niż zalecana) mogą stać się dla organizmu toksyczne. Wtedy trzeba przyjmować dawki zgodnie z zaleceniami lekarza lub informacjami zawartymi w ulotce.

Niezbędne jest więc bieżące monitorowanie ilości witaminy D, jaka znajduje się w organizmie. Wtedy szanse na przedawkowanie zmniejszą się. Mimo to jak można zaobserwować w praktyce, bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, w której dana osoba przedawkuje witaminę D. Jednak i tak trzeba być uważnym – w końcu chodzi o nasze zdrowie i życie.

Jakie są skutki uboczne nadmiaru witaminy D w organizmie?

Jeśli jednak dojdzie do przedawkowania witaminy D nasz organizm będzie chciał nas o tym poinformować. Oto niektóre symptomy, które mogą świadczyć o tym, że w naszym organizmie znajduje się zbyt duża ilość tej witaminy:

  • jednoczesne podniesienie się zawartości wapnia we krwi
  • ogólne osłabienie organizmu
  • bóle głowy i zawroty głowy
  • zaburzenia pracy mózgu
  • brak apetytu
  • wzmożone pragnienie
  • nudności, zaparcia, biegunki, wymioty
  • bóle brzucha
  • problemy ze zdrowiem kości
  • niewydolność nerek
  • zwiększenie ilości wytwarzanego potu
  • wzmożone wydalanie moczu

W razie pojawienia się któregoś z powyższych symptomów warto zastanowić się jakie są jego źródła. Jednym z nich może być właśnie przedawkowanie witamy D. Wtedy niezbędne jest udanie się do lekarza i wykonanie odpowiednich badań.

Podsumowanie

O suplementacji witaminy D trzeba pamiętać szczególnie wtedy, gdy wiele czynników sprawia, że mamy ograniczony dostęp do słońca. Zatem szczególnie jesienią i zimą trzeba zadbać o to, aby w organizmie znajdowała się odpowiednia ilość witaminy D. Poza tym, do najważniejszych wskazań do dawkowania tej witaminy zalicza się osteoporozę lub podeszły wiek. Dawkowanie witaminy D jest zalecane również kiedy cierpimy na otyłość, nadwagę lub przewlekłe schorzenia, takie jak np. cukrzyca lub nadciśnienie. Jednak konkretna ilość zażywanej witaminy D jest uzależniona od naszego wieku oraz masy ciała. Trzeba mieć to na uwadze!

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *